Veilig verhuren: herken én voorkom criminele activiteiten in jouw woning
Wil je je woning met een gerust hart verhuren, dan is het belangrijk om te weten hoe je criminele activiteiten van een huurder kunt herkennen én voorkomen. In dit artikel vertellen we je daarom alles wat je moet weten over veilig verhuren.
Je hoort het regelmatig in het nieuws: een opgerolde wietplantage in een huurwoning, een illegale wapenopslag in een garagebox of een topcrimineel die ergens zat ondergedoken. Het klinkt als een ver-van-je-bed-show, maar het komt overal in Nederland voor. Met name huurwoningen zijn een veelgebruikte schuillocatie voor criminele activiteiten.
Gevolgen voor de verhuurder
Als huurders een woning gebruiken als wietplantage, illegale opslag of schuillocatie, dan kan dat vergaande gevolgen hebben voor de verhuurder. De gemeente kan bijvoorbeeld besluiten om de woning tijdelijk te ‘sluiten’, waardoor je als verhuurder een paar maanden tot soms wel een jaar huurinkomsten misloopt. En als er sprake is van criminele activiteiten keert de verzekering schade aan je woning lang niet altijd uit. Daarnaast heeft de hypotheekverstrekker bij misbruik van een woning het recht om op te zeggen. Kortom: de financiële gevolgen kunnen enorm zijn. Daarom moet je als verhuurder altijd kunnen bewijzen dat je niets met de illegale praktijken te maken hebt.
Verhuur je woningen en wil je ons helpen de campagne te verbeteren? Vul dan onze korte vragenlijst in.
Vermoeden van crimineel gedrag van de huurder
Criminelen doen er vaak alles aan om onopgemerkt te blijven. Het is daarom belangrijk om je bewust te zijn van kleine signalen die kunnen wijzen op criminaliteit in jouw woning. Denk aan contante of ongebruikelijke betalingen, wisselende contactpersonen of huurders die slecht bereikbaar zijn en controles weigeren. Ook activiteiten rondom de woning op vreemde tijdstippen, bouw- en sloopwerkzaamheden in de woning, beveiliging voor het pand, afgeplakte ramen en ramen die permanent open staan moeten alarmbellen doen rinkelen.
Voorkomen is beter dan genezen
Weet je waar je op moet letten, dan kun je de kans dat je in zee gaat met een malafide huurder flink beperken. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. En dat begint bij het selecteren en screenen van een huurder.
Een huurder vinden: de eerste selectie
De eerste selectie is daarom minstens zo belangrijk. Om een geschikte huurkandidaat te selecteren, heb je als verhuurder informatie nodig over onder andere de motivatie van de huurkandidaat, de huurgeschiedenis en werk en inkomen. Denk aan wie de woning komt huren, waarom de woning aanspreekt, waar de huurder eerder heeft gewoond waar de huurder werkt en wat het inkomen is.
Tip: het is aan te raden om in de advertentie te vermelden dat een screening onderdeel is van het selectieproces en welke documenten hiervoor nodig zijn. Voor malafide huurders werp je zo al een drempel op om te reageren.
De bezichtiging
Wanneer een woning in de verhuur gaat is het gebruikelijk om een bezichtiging te plannen met een of meerdere geïnteresseerden. Dit is een ideale gelegenheid om een beeld te krijgen van deze potentiële huurders. Malafide huurders blijven graag anoniem. Wanneer een huurder niet zelf op de bezichtiging verschijnt, kan dit een alarmbel zijn.
De screening
Na het selecteren van een huurkandidaat kan de screening worden uitgevoerd. Hierbij wordt aan de hand van officiële documenten de identiteit en de credibiliteit van de huurkandidaat gecheckt. Een huurderscreening is niet verplicht, maar wel aan te raden. Dat heeft twee redenen. Ten eerste wordt de identiteit en de financiele achtergrond van een huurkandidaat met een screening gecontroleerd, waardoor de kans op malafide praktijken een stuk kleiner wordt. Ten tweede sta je met een screening een stuk sterker als er wél sprake is van criminele activiteiten in je woning en je moet bewijzen dat je hier niets mee te maken hebt.
Bij een screening worden onder andere de volgende documenten gecontroleerd:
- het identiteitsbewijs
- de laatste drie loonstroken en een bankafschrift waarop de loonstorting te zien is
- een werkgeversverklaring
- een uittreksel van het bevolkingsregister (na inschrijving in de woning)
- een verblijfsvergunning (indien nodig)
- een verhuurdersverklaring (optioneel)
Het controleren van deze officiële documenten kun je zelf doen, maar om zeker te weten dat de screening correct wordt gedaan, kun je dit ook aan een professionele partij over te laten. Denk aan een makelaar of een bureau dat gespecialiseerd is in het controleren van persoonsgegevens.
Lees meer over de screening van een potentiële huurder
Het huurcontract
Is de huurder goed uit de screening gekomen dan rest alleen nog het tekenen van het huurcontract. De meeste contracten worden opgesteld aan de hand van modellen van de Raad van Onroerende Zaken, aangevuld met specifieke bepalingen en clausules. Een aantal bepalingen zijn belangrijk om toe te voegen. Denk aan een verbod op criminele activiteiten in de woning of een verbod op onderhuur. Bij deze bepalingen kun je aangeven dat je als verhuurder het recht hebt om een ontbindingsprocedure te starten als er niet aan de bepaling wordt voldaan. Bovendien kun je in het huurcontract laten opnemen dat je als verhuurder recht hebt op een periodieke inspectie van de woning.
In principe is het mogelijk om een huurcontract zelf op te stellen. Toch is het aan te raden om het contract te laten opstellen of ten minste te laten controleren door een makelaar of juridische partij. Een makelaar of juridische partij kan het contract toetsen aan de wet en zorgt ervoor dat het contract waterdicht is.
Lees meer over welke huurcontracten er zijn
Aanvullende tips
Met een goede screening en een goed in elkaar gezet huurcontract zit je als verhuurder meestal wel goed. Toch zijn er nog een aantal dingen waarmee het verhuurproces nog iets veiliger kan worden gemaakt.
- Zorg ervoor degene die gescreend wordt dezelfde persoon is als die de sleutel komt halen en het huurcontract tekent;
- Ga alleen akkoord met betaling via bankoverschrijving, niet met een contante betaling. Controleer daarbij ook of de naam van de rekeninghouder overeenkomt met de naam van de huurder;
- Maak met de huurder afspraken over een periodieke controle van de woning, waarbij je kijkt of er onderhoudswerkzaamheden aan de woning nodig zijn;
- Laat de huurder een elektriciteitscontract afsluiten op zijn eigen naam;
- Vraag altijd om een borgsom;
- Zet mondeling gemaakte afspraken altijd op papier en houd een documentatie bij van alle contactmomenten. Bevestig telefonische afspraken per mail;
- Doe een voorinspectie en maak een inspectierapport op met duidelijke foto’s van de staat van het gehuurde. Voorzie de foto’s van een datum en laat de huurder het document ondertekenen;
- Leg de meterstand(en) vast als de huurder de woning betrekt;
Heb je je huurder goed gescreend, is je contract goed in elkaar gezet en wordt de criminele activiteit direct gemeld, dan hou je de consequenties voor jou als verhuurder zo klein mogelijk.