Servicekosten kunnen veel lager
Wie een woning huurt betaalt vaak servicekosten. Vooral voor flats en appartementen, omdat bewoners daarvan gezamenlijke kosten hebben. De lift bijvoorbeeld, en het trappenhuis. Plus het energieverbruik dat daarbij hoort. Een gezamenlijke tuin of parkeerplaats. En eventuele collectieve verwarming.
Nu wordt met die servicekosten door verhuurders niet bepaald kritisch omgegaan. Hoeft ook niet – de huurders van de flats en appartementen betalen tenslotte uiteindelijk. Het zijn alleen wel de verhuurders die de contracten afsluiten met leveranciers. Die contracten bepalen natuurlijk de hoogte van de totale kosten – en daarmee de hoogte van de servicekosten voor de huurders.
De Woonbond stelt dat de servicekosten fors omlaag zouden kunnen. Dat baseert de belangenvereniging voor huurders op een onderzoek onder bewonersorganisaties. Daarvan denkt 65% dat er bespaard kan worden op de servicekosten. En bijna de helft vindt dat de verhuurder niet bepaald z’n best doet om de servicekosten zo laag mogelijk te laten.
Er zijn vaak wel kansen op dat front. Als de verhuurder in het belang van zijn bewoners gaat denken, en beter onderhandelt met schoonmakers, hoveniers en energieleveranciers, is een besparing goed mogelijk. De actie moet kennelijk bij de huurders vandaan komen, de verhuurder zal er niet snel initiatief op nemen. De Woonbond houdt daarom deze week een actieweek Servicekosten. Met een Servicekostenbus bezoeken ze bewonersclubs, die dan besparingsadvies krijgen. Alle bewonersorganisaties die lid zijn van de Woonbond hebben een handleiding gekregen, waarmee ze kunnen kijken of de servicekosten die zij betalen niet veel hoger zijn dan op andere plekken in Nederland. Dat is een mooie start voor een gesprek met de verhuurder.